Ja nu sitter många med stora förväntningar inför helgens kommande Ironman tävlingar i både Kalmar och Köpenhamn.

Tänkte ge några sista minuten tips som kan göra lite skillnad under tävlingens gång. Dock kommer jag hoppa över att ge allt för många tips gällande löpningen då jag är för novis på detta området än så länge. 🙂

Först går vi in på prylarna.

Simningen: Se till att ha fräscha glasögon som verkligen sitter på plats. Desto nya glasögonen desto mindre imma på insidan. Har du helt nya glasögon så gör inget vid linsen men har du några äldre så är saliv ett bra hjälpmedel mot imma. Vårdräkten är ett måste och för förutsätter att alla har simmat med den 🙂

 

Cyklingen: Här kan man sparar många watt med ganska små medel. Se till så allt som rullar verkligen rullar lätt. Kolla trissorna på bakväxeln, kolla så vevpartiet rullar lätt och till sist kolla så hjulen rullar mjukt. Här finns många watt och sekunder att spara. Sen till det viktigaste och det är att ha en ren fräsch kedja och kassett. Där skiljer otroligt mycket på en smutsig kedja kontra en skitig. 10-20 min ordentlig rengöring kan spara mer än 10 watt och det är otroligt många timmars träning få att nå dessa 10 extra watten. Så var snälla mot er själva och tvätta kedja/kassett ordentligt 🙂

Fräscha däck/tubdäck och slang är också något att tänka på. Man vill inte åka på en punka för att man missade att kolla däcken. När ni tidigt på morgonen går ner till cykeln så ge inte maxtryck i däcket om de har lovat fint väder under dagen. kl 6 på morgonen är det betydligt kallare än framåt lunchtid och med att värmen stiger så stiger även trycket i däcket. Man vill inte ha mer tryck i däcket än vad det klarar av. klarar däcket tex 8 bar så dra i 6.5-7 bar på morgonen.

 

Löpningen: Ja spring så in i bomben med skor som är sköna och testade.

Energiprodukter: kör på det ni testa innan och mixtra inte till något till tävlingen.

Träningen:

Ja så här dagarna är inte så mycket att göra rent träningsmässigt. Testa cykeln så allt jag skrev ovan fungerar klockrent. Hitta en skön känsla i kroppen, umgås extra med nära och kära som får dig att må bra. Sov och vila lite extra där som vanlig träning skulle ägt rum. Tänk på vad du äter och dricker. Sist men inte minst njut av vad som är på gång.

Så från rehab träningen så önskar jag alla som ska tävla i helgen ett enormt stort LYCKA TILL 🙂