Sveriges unga stjärnor utbildar i Triathlon!

Sveriges unga Triathlon löfte har kapat min blogg idag för att berätta lite om Triathlon och om deras egna väg mot världseliten.

Text av Frida Nöu och Andreas Carlsson:

Triathlon är en väldigt stor sport i större delar i världen men ganska liten i Sverige och det är därför vill vi ta tillfället i akt att berätta om idrotten som kommit att förändra våra liv redan som unga när vi valde att flytta hemifrån vid 16 års åldern, för att kunna kombinera träning och skola. Båda två kom i kontakt med sporten genom våra syskon som själva kör triathlon på elitnivå, vi hakade på lite, testade idrotten själva, sedan var vi fast och nu är det vår livsstil. Hela charmen med triathlon är att du tränar tre olika idrotter, simning, cykel och löpning, för att sedan slå ihop de tre diciplinerna till ett race. Du vill alltså bli så stark, snabb och uthållig som möjligt på alla tre grenarna för att bli en grym triathlet. Häng med för att lära dig vad som krävs!

Ett triathlonrace går ut på att sim, cykel och löp i en följd utan några avbrott och först i mål efter löpningen vinner. Eftersom vi fortfarande är ungdomar tävlar vi oftast i sprintdistans som består av 750m siming, 20km cykel och sist 5km löpning. Utöver det är det även två avgörande växlingar. Den mellan simning och cyklingen kallas T1, då gäller det att få av sig våtdräkten så snabbt som möjligt, sätta på sig cykelhjälmen och sedan springa iväg med cykeln där cykelskorna sitter på. T2 är mellan cykling och löpning. Där lämnar du cykeln, tar av dig hjälmen och sedan sätter du på dig dina löparskor. Viktigt att komma ihåg är att du aldrig får lyfta bort cykeln från stället innan hjälmen är på och fastspänd. Samma sak gäller när du ska lämna cykeln i T2, hjälmen får bara tas av när cykeln är på stället. Det är för din egen säkerhet.

Simningen är den första grenen. I triathlon är det öppet vatten även kallat open water som gäller, då man inte simmar i en bassäng utan i floder, hav och sjöar. Simning i sig är väldigt svårt då det krävs teknik, koordination, styrka, fart, uthållighet och många års träning i bassängen. Men open water är ännu svårare eftersom du inte har en egen bana utan är ständigt omringad av folk som kan slå och sparka dig. Det krävs en speciell teknik för att kunna orientera sig, simma i klunga och ta den kortaste vägen till närmaste boj som ska rundas.

Cykling, ett av det mest taktikkrävande momentet av dom tre grenarna. Där det gäller att du simmat snabbt för att komma i en bra cykelklunga. På cykeln tjänar man mycket på att samarbeta men man vill även spara krafterna till löpningen. DU måste inte bara vara stark på cykeln utan även bra på teknik för att inte tappa placeringar eller klungor då många cykelbanor är mycket tekniska inom triathlon. Ur ett Materialistperspektiv så är cykeln den dyraste delen inom sporten. De bästa cyklarna kan kosta över 100 tusen kronor men en liten enklare cykel kan kosta ner mot 10 tusen kronor. Det gäller alltså att veta vad man vill ha, vad man behöver för ens nuvarande nivå och är man riktigt duktig kan man få hjälp genom sponsring.

Löpningen är den sista grenen och här gäller det att göra av med alla krafter du har kvar. Den här grenen är lite mindre taktisk men samtidigt en mycket viktig del av loppet då det är sista grenen. Efter cyklingen är benen oftast ganska stumma och tunga, det känns konstigt att springa i början och man måste pusha sig själv både mentalt och fysiskt för att orka med den sista disciplinen.

Vår triathlontävlingssäsong sträcker sig vanligtvis från början av maj till slutet av september. Utöver det är det en väldigt lång offseason som det kallas. Under den perioden är det mycket fokus att långsiktigt bygga upp kondition, styrka och slutgiltigt farten inför tävlingssäsongen. Det är här vi lägger in alla grundpass som inte bara kräver energi utan även blod, svett och tårar. Det blir många träningstimmar, långa pass och tuffa stunder. Allt för att vara så bra triathleter som möjligt när säsongen äntligen kommer ikapp oss.

Det krävs en enorm kunskap om att få ihop all träning då den behöver planeras bra. Vi har turen att ha två fantastiska tränare här i Motala, Joachim Willén och Marcus Wernström, som hjälper oss att utvecklas varje dag. Senioreliten ligger över 30 timmar per vecka och över 1000-1300 timmar per år. I den träningen måste du få en bra balans av lätta, hårda, korta och långa pass. Vi är inte riktigt där än, men varje dag kommer vi lite närmre drömmen om att bli proffs på heltid.

Som ni hör är triathlon en väldigt varierande, uthållighetskrävande och otroligt rolig sport. Det är därför vi vill sprida den i Sverige. Triathlon är inte bara en idrott utan en livsstil som kräver många timmar, men det gör oss inget. Vi är fast och vet att många har vad som krävs. Häng på och bli grym på tre olika idrotter, triathlon!