Nu måste jag också blanda mig i diskussionerna kring Elcyklar. I början så var jag en motståndare till dessa men när sen forskningsrapporter visade att hälsovärdena blev bättre och att personer blev mer aktiva med en elcykel så fick jag ge mig. Så ur den synvinkeln så är El-cykeln en bra sak. Men det var inte det jag vill lyfta fram. Utan det jag vill lyfta fram är följande:
Att de flest personerna som köper en el-cykel kan inte hantera cykeln. Det går helt enkelt för fort på våra nästintill obefintliga cykelbanor. (iallafall i Trelleborg)
Igår var jag nära att fronta med en på just en elcykel. Hon kom in i en sväng på tok för fort och kunde inte hålla sin linje. Vilket innebar att hon var på väg rakt mot mig. Jag lyckades styra undan i sista sekund så vi slapp att fronta varandra. Hon bad inte om ursäkt utan menade på att det inte är så lätt att styra cykeln när det går så fort.
Så ska utvecklingen med El-cyklar fortsätta så måste cykelbanorna bli betydligt bättre och personer som äger en elcykel måste förstå att det går snabbare överallt om man inte reglerar farten. Man kanske får starta upp en elcykel skola 🙂
Vad är då skillnaden att cykla snabbt på en elcykel och på en tävlingscykel?
Ja då kommer man till ett fint dilemma att diskutera. Där finns tomtar som cyklar på tok för snabbt med sin tävlingscykel i stadsmiljön och även denna tomten ibland. Jag är dock relativ van vid höga hastigheter på en cykel och tycker mig klara det relativt bra. Det är dock inte ett argument för att köra som en dåre genom stan på sin cykel. Med vanlig hederlig respekt så kommer man faktiskt långt.
Men ut ur stan då? Jag kör alltid på vägen för det är säkrare för både mig och de gående på den kombinerade cykel/gå banan.Men var ska elcyklarna köra som har nästan samma hastighet som en tävlingscykel? Ska de köra på vägen eller på den kombinerade gå/cykelbanan?
Min lösning på problemet är att bygga ordentliga cykelbanor och sen hålla dessa i ordning. Inte göra halvhjärtade försök till cykelbanor som man sen skiter i för att budgeten överskreds redan när 50% av cykelbanan byggdes.
Kan vi få till detta så lovar till och med jag att cykla på cykelbanorna ut från stan och genom städer.
Ja förutom om det är halv storm och man cyklar snabbare än bilarna på vägen 😉
Nu väntar sängen.
Ciao