Där figurerar en hel del texter på Sociala medier där man avråder folk till att träna i dessa Corona tider för att slippa bli sjuk.

Texten under är inte byggd på just Corona utan virus och infektioner över lag ska man ha i åtanken.

Så då undrar jag, är det farligt att träna?

Nej, det är det inte. Men som mycket annat här i livet så är det inte svart eller vitt. Det är nyanserat även här. 

Det är väldokumenterat att riktigt hårda tävlingar och träningsläger ger ökad risk för luftvägsinfektion och att man är mer mottaglig för sjukdomar över lag. Men då ska man veta att det gäller RIKTIGT hård träning/belastning under en längre tid. Så som just träningsläger och tävlingar.

Men där är absolut inget som tyder på att vanliga träning eller tom hårda träningar skulle påverka immunsystemet nämnvärt. Vad är då vanlig träning och hård träning? Ja det kan vi diskutera ett bra tag.

Dock så är det inte läge just nu eller någongång för den delen att öka volymen drastiskt. För merparten av befolkningen är detta inte något större problem.

Är man elitidrottare som redan ligger på gräsen så kan det vara läge att kolla över träningen något. 

Läste även något om att kolhydrater var bra för immunförsvaret. Men det får vi ta en annan gång. Det blir för långt annars 🙂

Man vet att träning ger ett starkare och bättre immunförsvar. Vilket är viktigare än någonsin i dessa tider. Så det blir lite problematiskt när diverse inlägg florerar där man säger åt personer att låta bli att träna. 

För att inte tala om den psykiska aspekten på det hela. Säg till en idrottande personer att inte träna på 2 veckor och du får helt plötsligt väldigt många som kommer att må väldigt dåligt. Vi mår bra av att röra på oss och få ett break från denna Corona hysterien. 

När mådde du dåligt av att köra ett ”vanligt” träningspass sist?

Det vi istället ska fokusera på är att inte köra gruppträningar inomhus, besöka äldre eller andra personer i riskgrupperna och försöka träna på som vanligt.

Har man ett race som blivit inställt så får man självklart justera träningen efter det, men träningen över lag ska fortgå.

Så hoppa upp på cykel eller snöra på löparskorna och ger er ut i det friska för att träna. Om inget annat så får man ett välbehövligt break från allt som hör till Corona. 

Ciao

Referenser:

https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fimmu.2018.00648/full

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2095254618301005?via%3Dihub