Gubben börjar bli gammal men vägrar tydligen att inse det. Man håller föreläsningar och säger till sina adepter att försöka hålla i styrketräningen över sommaren/säsongen, men vad gör man själv?

Jo man slavar och går inte till gymmet på 6 veckor. Sen efter ett riktigt hårt löppass så tycker man det är en super idé att dra igång styrkan lätt igen. Det lät som en väldigt bra idé just då. Men igår och idag när jag skulle komma ur sängen, upp från toan, upp på cykeln eller upp från havet efter OW simning så var det en mindre bra idé. Det var nästa så illa att jag blev en inventarier i Östersjön. En videokamera där och titeln youtube stjärna hade varit klar.
Nu tror ni säkert att jag lastade på idiotiskt mycket på stången, nej nej. Jag körde knäböj med 40 kg men det räckte mer än väl. 

Efter dagens simning så var planen att springa 90min distans. Det blev 90 sekunder och sen började det krampa i baksida lår. 🙂 

Det jag vill komma till efter många om och men är att HÅLL I STYRKAN. Det ska iallafall jag göra framöver. Där finns så otroligt många fördelar med det. 

Under en studie från 2015 så testade man vältränade cyklister. Under 25 veckor körde de styrketräning under sin uppbyggnadsperiod och fick väldigt positiva effekter. Efter dessa 25 veckorna gick man in i en tävlingsperiod och styrketräningen upphörde. Då kunde man se att väldigt mycket gick tillbaka. Så som maxstyrka, max power output men även Vo2max.

Att maxstyrka, maxpower output och Vo2max försämras något när man tar bort styrketräningen är inte så konstigt. 

Dock blev cykeleffektivitet bättre och då även uthålligheten. Men vi kan sammanfatta det som så att styrketräning är värt att satsa på även under säsongen.

Får be killen som skriver texten läsa inlägget också så han förstår. 

Nu ska jag slicka mina sår och hoppas på uppehåll imorgon. Blir det inte det så får det bli en dag med 2 pass löpning, om baksida lår mår bättre vill säga 🙂

Ciao