När jag sitter och skriver träningsupplägg till mina adepter så försöker jag alltid få till varierande och rolig träning som kan ge så bra utdelning som det bara går.

Tror jag har skrivit det tidigare men det är värt att vända en gång till. Man kan ha världens bästa träningsupplägg men är det inte anpassat till individen eller att personen som ska följa det tycker det är tråkigt, Ja då är världens bästa upplägg inte så mycket värt lägre. 

Träningsupplägg ska vara grundade i fakta som är byggd på seriös litteratur och seriösa studier. Trots det är det enormt svårt att till 100% säga vad som ger mest effekt. Men en sak jag tycker där ska finnas utrymme till är idrottens specifika historia om man kan se fördelen med den. Tex simning, man simmar in 1 till 3h innan sitt lopp. Rent fysiologiskt ger det ingen mening men du hittar ditt vattenläge och känslan för vattnet.  

Men utifrån det kan man vrida och vända på saker för att få ungefär samma resultat.

Framförallt kan man göra ett träningsprogram inspirerande och roliga så adepten gör sitt absolut bästa.

Tex:

Jag var tränare för ett gäng ungdomar i fjol och under ett distanspass så ville jag att de skulle köra 5 st 30 sekunders all-out intervaller mot slutet. Detta ville så klart ingen i gruppen men tog inte diskussionen. Vi cyklade istället 10-15 min och sen säger jag att det är spurt på varje ortsskylt tills vi är hemma. Så vid varje skylt drog jag igång allt för tidigt just så att spurten skulle bli ungefär 30 sekunder. 

Detta gav ett betydligt bättre utslag än om jag skulle tvinga gänget till att köra 5×30 sekunder mot sin vilja. Nu var alla totalt slut och hade gjort ”intervallerna” bättre än någonsin utan att tänka på det.

Liknande saker kan man göra i sin träningsplanering för att ”lura” huvudet lite och få till bättre träning.

Många elitsatsande har inga problem att köra långa intervaller men däremot har jag sett tendenser hos motionärer att de lätt tappar både motivationen och koncentrationen över längre intervaller. De går även ut för hårt för att klara en hel intervall. Det är dock en annan femma som även kan göras på kortare intervaller. Så istället för att köra 20 min där 8 min ändå är bortkastat så kan man köra 3×7 min med 2 min vila istället. Slutresultatet skiljer sig otroligt lite. 

Jag själv tar ofta till detta och framförallt i år när allt ändå är upp och ner. 

Sen är där 2 sista saker som är viktigare än något när det kommer till träning. Det ena är kontinuitet och det andra är att vara ärlig med hur mycket tid man har till sin träning.

Kontinuitet är viktigare än allt annat och att fokusera på rätt saker. Ska någon tex börja springa så är det viktigare att få kontinuitet i löpningen än att blanda in styrketräning till en början. Det viktiga är att komma igång att springa. Det är först när man har tagit sig ett snäpp upp och har kontinuitet i träningen som man kan lägga till de där extra sakerna. Dock inte sagt att styrketräning är något dåligt men vill du bli bättre på att springa så är det löpningen du ska fokusera på.

Det andra är då hur mycket tid man har till sin träning. Lura inte dig själv och säg att du har 10 timmar (som egentligen är din önskan) när du i själva verket har 5 h. Det kommer bara skapa en massa onödig stress samt en negativ spiral när du vecka på vecka inte klarar av göra de passen som ligger i schemat.

Bättre att göra 5 h riktigt bra och ha energi över än att köra 10 h helkass med 0 energi över.

Det blev helt plötsligt ett långt inlägg med lite tankar från min sida. Det får vi fira med en kopp kaffe.

Ciao