Träning

Seriös träning inför Swissman!

By December 18, 2020 No Comments

Som många av er nog vet så är mitt stora mål 2021 att komma topp 3 på Swissman. Det är ett brutalt hårt mål, men har märkt på äldre dar att jag behöver ett högt uppsatt mål för att ge det där lilla extra.

Träningen rullar på otroligt bra och har det där lugnet som jag alltid tjatar om. Men det beror nog mest på att allt runtomkring stormar och är allmänt kaos. Cykelbranschen likt många andra branscher står inför ett otäckt stålbad 2021.När livet i övrigt stormar så finner jag lugnet/fokus i träningen och sen jag fick barn även hos familjen. Dock blir det 2 olika sätt att hitta lugnet. I träningen kan jag påverka vad som ska göras och när det ska göras. Där finns säker både 1 2 och 3 bokstavskombinationer som kan sammanfatta texten ovan. Men det är en superkraft 🙂

Något annat som också tar fokus från kaoset är att coacha andra, men likt min egna träning så är jag på trygg fast mark där. Stormar det så är det oftast ganska enkelt att hitta lösningar.

Nog filosoferat för idag 🙂

Ska ge ett tips på ett bra och hårt pass som kräver sin kvinna/man. Älskar att experimentera med träningspass och detta har jag bollat lite med min grymma kollega David. Schweiz är inte platt, söderslätt är platt. Vad gör man då för att träna på att springa lite i bergen. 

Jo man gör enligt följande:

3500 meter simning kl 06.00 på morgonen. I bilen på vägen till badhuset så äter man en lussekatt. Sen fyller man en flaska med Maurten 320 och hoppar i vatten. Direkt efter passet byter man om till löparkläder och samtidigt käkar man en protein bar. Sen är det 45 min snabbdistanslöpning (4-4.10 fart). När det är klart, byter man om till en kortärmad tröja samt drar en Maurten CAF gel och dricker lite mer 320. Därefter hoppar man upp på löpbandet för att springa med varierande % på bandet i 45 min. Tex 10 min på 16% och 8 km/h, sen 10 min på 4.45 fart och 9% lutning, följ av 4.45 fart med men ökande lutning 6-7-8-9-10%. Där emellan sprängde man in lite 4.40-4.30 fart med 2% lutning. När man äntligen var klar så var man både nöjd och trött. Det är ett sätt att stimulera trötthet, träna på energiintag samt träna på att springa uppför. Dock hade jag gärna ätit mer än en lussekatt innan jag hoppar i vattnet men värderar sömnen mer än frukosten i detta fallet.

Något jag även använder mig av är watt på löpbandet. försöker håller 320-330 watt men varierar lutning och fart för att få watten. 

Dock upplever jag att det är otroligt mycket hårdare att hålla 330 watt med mer lutning än vad det är med högre fart och mindre lutning. Dock måste det testas ännu mer innan jag kan uttala mig mer om det.

Har under dagen varit si då där hungrig men nu under kvällen small det till och det som står framme äts också upp.

Så får nog besöka sängen innan jag har ätit upp allt julgodis. Skumtomtarna är slut sedan ett par timmar tillbaka.

Ciao