Hur man kan tänka vid sjukdom?

Vi får vi ändå hoppas att vi har det värsta bakom oss när det kommer till Corona, men vanliga förkylningar och andra sjukdomar härjar som aldrig förr.

Får dagligen frågor från adepter hur de ska tänka kring just sjukdomar. Mitt svar blir alltid att ta det säkra för det osäkra. Något jag själv verkligen måste tänka på när jag ger råd till mig själv. Men det är inte på något värt att riskera problem med hjärtat bara för man så gärna vill köra sitt träningspass.

Det dummaste man kan göra och jag har sett det flertalet gånger är att ta tex alvedon för att kunna genomföra sitt pass. Det är verkligen att spela rysk roulett med sin hälsa.

Där är egentligen 3 saker som jag alltid utgår från när det kommer till sjukdom. Har du feber, ont i halsen eller att ditt allmäntillstånd är dåligt så är det ett stort NEJ när det kommer till träning. Det är inte ens förhandlingsbart, utan då är det soffan som gäller.

Men är man pigg och glad och näsan rinner lite så är det helt okej att köra ett pass. Man kanske inte behöver trycka upp pulsen till max men det fungerar att träna. 

Givetvis bör man avbryta om man märker att pulsen skenar eller att det känns oroväckande tungt/jobbigt.

Hur ska man sen tänka om man varit sjuk?

Har man legat nerbäddad med feber så är en lugn upptrappning att föredrar. Först ett par riktigt lunga korta pass i zon 1-2, sen kan man öka upp tiden lite så man kör ett distanspass i samma zon. Känns det okej och kroppen svarar som man vill så är det bara till att lägga in intervallpass. Det första intervallpasset efter sjukdom kan även vara av det lugnare slaget. Kör man normalt sina 3:1or på 200 watt så kan man med fördel köra dessa på 180 på första passet. Efter det är det bara att köra igång igen enligt plan igen.

Gympass fungerar också toppen att dra igång med då pulsen inte brukar sticka iväg under ett styrkepass. 

När väl kroppen fungerar som vi vill så är den helt fantastisk och ställer upp på alla galenskaper vi utsätter den för. Därför bör man även ge den ordentlig återhämtning när den behöver det.

När det kommer till Corona så måste man verkligen lyssna på sig själv, sjukdomsbilden ser så otroligt olika ut från person till person. Testar man positivt men ändå mår bra så bör man ge kroppen några dagar för att ta hand om viruset som trots allt finns i kroppen. Därefter kan man starta upp enligt texten ett stycke upp. Blir man riktigt sjuk så bör man kontakta läkare och sen får de råda vilken väg som är den bästa.

Själv börjar jag komma tillbaka efter att jag var sjuk men lungorna har fått ta lite styrk. Så jag kör lugna behagliga pass och låter kroppen bestämma vilken intensitet som fungerar. Dock kan jag märka att lungorna ger upp före benen och det är något HELT nytt för mig. Men med tiden ska det nog bli bra även om det är irriterande.

Nu väntar dock sängen då det varit en otroligt låg dag idag. Mycket jobb och massa kaffe. Angående kaffe, så vill man testa Riders Roast så finns där några 1 kg påsar kvar.

Jo, vi har ju vår i skåne. Så man kanske ska ta ut nya cykeln på en premiärtur imorgon. Ni som bor i Sverige ska ni göra samma sak? 🙂

 

Ciao